Ekspertiz Raporları


Üyelerin müracaatlarına istinaden ihracat, ithalat, gümrük, vergi ve teşvik mevzuatlarının uygulanmasında ilgili kurumlarca talep edilen konulara yönelik incelemeler ile kamu kurumlarından Adana Sanayi Odası’na intikal eden araştırma ve inceleme konularını karşılamak üzere odamız eksperleri tarafından firma işyerinde veya gümrük bölgelerinde yerinde yapılan incelemeler ve beyan edilen belgeler üzerinde araştırmalar neticesinde düzenlenen raporlardır.

Söz konusu ekspertiz raporları düzenlenmesinin yasal dayanağı aşağıda belirtilmektedir.

5174 sayılı TOBB Kanununun Odaların Görevleri Başlıklı 12.Maddesi:

  • Sair mevzuatın verdiği görevlerle, ilgili kanunlar çerçevesinde Birlik ve Bakanlıkça verilecek görevleri yapmak
  • Mevzuatla bakanlıklara veya diğer kamu kurum ve kuruluşlarına verilen işlerin, bu Kanunda belirtilen kuruluş amaçları ve görev alanı çerçevesinde Odalara tevdii halinde bu işleri yürütmek
  • Üyelerinin ihtiyacı olan belgeleri vermek ve bunlara ilişkin gerekli hizmetleri yapmak

Yine, 5174 sayılı Kanunda Odalarca düzenlenecek veya onaylanacak belgeler ile verilecek hizmetleri düzenleyen 26.Maddesi:

Bilirkişi ve eksper raporları ile kapasite raporlarını kapsamaktadır

Firmalarımızın ihtiyaç duyduğu konularda ekspertiz raporunun hazırlanabilmesi için firma yetkilisi/yetkilileri tarafından imzalı bir dilekçenin odamıza elden, faks veya mail ile ulaşıp evrak kaydına girmesi ile süreç başlar ve en kısa sürede ilgili eksper veya eksperlerin görevlendirilmesi ile süreç devam eder.

Yerinde yapılan incelemeler sonucunda düzenlenen ekspertiz raporları ilgili firmalara bir nüsha teslim edilerek süreç sonlandırılır.

Geçici İthalat Ekspertizleri

  • Gümrük mevzuatı gereğince gümrük idarelerince düzenlenen izin formları kapsamında geçici olarak ithal edilmesi talep edilen eşyalarla ilgili olarak geçici ithal nedeninin belirlenmesine yönelik hususlarla ilgili olarak düzenlenen
  • İzin formları kapsamında geçici olarak ithal edilmiş eşyaların süresi içerisinde yurtdışı edilememesi durumunda ilgili gümrük müdürlüğüne yapılacak olan süre uzatımı talebinde kullanılmak üzere düzenlenen
  • İzin formları kapsamında geçici olarak ithal edilmiş olan eşyaların geçici ithaline esas olan işlemlerin (tamir edilme, işlem görme, montaj, yeni üründe girdi olarak kullanma vb.) sonuçlanmasına müteakip söz konusu işlemlerin yapıldığını belirten ekspertiz raporlarıdır.

Söz konusu ekspertiz raporları müracaatında aranacak belgeler:

1. Müracaat dilekçesi (Firma kaşeli-imzalı)
2. Geçici ithalata esas olan ve gümrük idarelerince düzenlenen İzin Formu fotokopisi
3. İthalata ilişkin gümrük beyannamesi fotokopisi
4. İthalata ilişkin fatura fotokopisi

Geçici İhracat Ekspertizleri

Gümrük mevzuatı gereğince yurt dışına tamir, kalibrasyon veya herhangi bir işlem görmek için geçici olarak ihraç edilecek olan eşyalar ile Gümrük mevzuatı gereğince ithal edilmiş ancak istenilen evsafta olmaması veya bir başka nedenden dolayı mahrece iade edilecek olan eşyalara ilişkin olarak düzenlenen ekspertiz raporlarıdır.

Gemlik gümrüklerinden çıkış yapılacak olan tüm eşyalar için Odalar nezdinde sadece Gemlik Ticaret ve Sanayi Odası’ndan rapor alınması gerekmektedir.

Söz konusu ekspertiz raporları müracaatında aranacak belgeler:

1. Müracaat dilekçesi (Firma kaşeli-imzalı)
2. İthalata ilişkin gümrük beyannamesi fotokopisi (İthal edilmiş bir eşya ise)
3. İthalata ilişkin fatura fotokopisi (İthal edilmiş bir eşya ise)
4. İç piyasa alış fatura fotokopisi (iç piyasadan alınmış bir eşya ise)
5. İhracat işlemine ilişkin fatura (Düzenlenmişse)

Dahilde İşleme İzin Belgeleri

  • Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdürlüğü’nce düzenlenen Dahilde İşleme İzin Belgesi (D.İ.İ.B.) müracaatlarında kullanılmak üzere, ihraç edilmesi planlanan mamullerle ilgili olarak kapasite raporundaki bilgilerin karşılayamadığı durumlarda mamulün bünyesinde kullanılması planlanan ham ve yardımcı malzeme cinsleri ile kullanım miktarlarını belirleyen,
  • D.İ.İ.B. taahhüt kapatma işlemlerinde kullanılmak üzere belge kapsamında ithal edilen ham ve yardımcı malzemelerin, aynı belge kapsamında ihraç edilen ürünlerin imalatında kullanıldığının belgelenmesine yönelik ekspertiz raporlarıdır
  • DİİB belgesinde “Ekspertiz Raporu” şerhi bulunan üye firmalarımızın; yapılan kontrollerde ve belge kapatma süreçlerinde mağdur olmaması adına, Belge Süresi içinde ve ithalat/ihracatın devam ettiği süreçte Odamıza müracaat ederek ara tespit yaptırmaları gerektiğini önemle hatırlatmak isteriz.

Gerekli Evraklar:

Söz konusu ekspertiz raporları müracaatında aranacak belgeler:

  • 1. Müracaat dilekçesi (Firma kaşeli-imzalı)
  • 2. D.İ.İ.B. fotokopisi
  • 3. Hammadde sarfiyat tablosu (Sadece Yeminli Mali Müşavir kaşeli-imzalı) (Varsa 1. Birim ve 2. Birim Tabloları)
  • 4. Dahilde İşleme İzin Belgesine Ait İthalat Listesi (Sadece Yeminli Mali Müşavir kaşeli-imzalı)
  • 5.  Dahilde İşleme İzin Belgesine Ait İhracat Listesi (Sadece Yeminli Mali Müşavir kaşeli-imzalı)

Gümrük Ekspertizleri

  • İthalat işlemleri ile ilgili olarak gümrük müdürlüklerinin talebi üzerine ilgili gümrük sahalarında yapılan incelemeler sonucunda talepte belirtilen hususlara (İthali söz konusu maddelerin tanımlanması, kullanılmış/yeni/yatık/defolu olup olmadıkları, bir set/ünite oluşturup oluşturmadıkları, imalat tarihleri, GTİP belirlenmesi açısından tespit vb.)yönelik olarak düzenlenen,
  • Serbest Bölge için hurda tespit raporları
    İhracat işlemleri ile ilgili olarak gümrük müdürlüklerinin talebi üzerine ilgili gümrük sahalarında yapılan incelemeler sonucunda talepte belirtilen hususlara yönelik olarak düzenlenen ekspertiz raporlarıdır.

Söz konusu ekspertiz raporları müracaatında aranacak belgeler:

  • 1. İlgili Gümrük Müdürlüğü yazısı
  • 2. İthalata ilişkin belge fotokopileri (Beyanname, fatura, özet beyan vb.)
  • 3. İhracata ilişkin belge fotokopileri (Beyanname, fatura v.b.)
  • 4. Makine teknik katalogları, teknik resimleri

Fiili Tüketim Belgeleri

Tahsise tabi ürünlerin, belirli bir döneme ait tüketim miktarlarının belirlenmesi amacıyla, talep edilen döneme ait fiili üretim ve tüketim miktarlarını gösteren ekspertiz raporlarıdır.

Söz konusu ekspertiz raporları müracaatında aranacak belgeler:

  1. Müracaat dilekçesi (Firma kaşeli-imzalı)
  2. Fiili Tüketim Belgesi (Yeminli Mali Müşavir Onaylı)
  3. Onaylayan Yeminli Mali Müşavire ait faaliyet belgesi fotokopisi.
  4. Yeminli Mali Müşavirlik Denetim ve Tasdik Raporu

Fire Raporları ve Zaiyat Oranları Tespiti

Üyelerin imalatlarında meydana gelen fire oranlarının tespitine yönelik olarak düzenlenen fire raporları, üyemiz firmaların yazılı talebi üzerine, görevlendirilen ekspertiz heyetince firma işyerinde yapılan inceleme sonucu, ilgili Meslek Komitesinin görüşü ve gerektiğinde Yönetim Kurulu kararı alınarak düzenlenmektedir.

 Söz konusu ekspertiz raporları müracaatında aranacak belgeler:

  1. Müracaat dilekçesi (Firma kaşeli-imzalı)

 

Detaylı bilgi için;

Zahide TOPRAK
Sanayi Hizmetleri Memuru
ADANA SANAYİ ODASI
Telefon : (0 322) 436 63 63 - 112
E-Posta : zahidetoprak@adaso.org.tr

//